Van nature maakt je lichaam al creatine aan. Echter is dit voor sporters niet altijd voldoende. Je kunt het aanmaken  dan ook beïnvloeden door de juiste voeding in te nemen. Ook zijn er supplementen verkrijgbaar die het aanmaken van creatine verhogen.

Deze stof bepaalt onder andere hoe lang en intensief je een bepaalde beweging uit kunt voeren. Vooral sporters hebben dus belang bij een zo hoog mogelijke hoeveelheid creatine in het lichaam. Hierdoor zijn ze namelijk in staat om langer en intensiever te kunnen trainen. Hierdoor bouw je sneller spiermassa op.

De inname van creatine zorgt voor een verhoging van creatinefosfaat in je spieren. Dit fosfaat wordt afgebroken wanneer je de spieren traint. Om daarna de hoeveelheid fosfaat weer bij te werken komt creatine goed van pas. Deze zorgt dan ook niet alleen voor meer kracht, maar gaat ook vet tegen.

Je kunt de extra creatine onder andere uit de juiste voeding halen. Creatine komt dan ook veel voor in vis en vlees. Zo bevatten rundvlees en varkensvlees veel creatine. Ook verschillende vissoorten zorgen voor een hogere aanmaak in je lichaam. Je eigen lichaam maakt dagelijks ook creatine aan, echter is dit vaak maar één gram per dag. Voor veel sporters is dit niet genoeg en kijken zij naar andere bronnen om genoeg aan te maken.

 

 

Innemen van creatine

Het is aan te raden om creatine in de vorm van capsules in te nemen. Dit omdat de capsule sneller wordt opgenomen in je lichaam. Hierdoor is de werking beter en beschik je al snel over meer creatine in je lichaam. Er is ook creatine in poedervorm verkrijgbaar, echter moet dit een lange weg afleggen om te worden opgenomen in je lichaam.

Daarnaast kun je er het best voor kiezen om de inname over de gehele dag te verspreiden. Hierdoor beschikt je lichaam altijd over een grote hoeveelheid. Wanneer je er voor kiest om op een paar moment veel creatine in te nemen loopt de hoeveelheid daarna weer terug, waardoor het minder regelmatig in je lichaam voorkomt.

 

Monohydraat

Er zijn verschillende vormen van creatine supplementen op de markt verkrijgbaar. Echter komt uit vrijwel ieder onderzoek de monohydraat variant het beste naar voren. Dit komt voornamelijk doordat deze vorm niet alleen voor meer spiermassa zorgt, maar ook voor meer kracht en spierspanning. Dit maakt het een populaire vorm onder veel gebruikers. Er komen steeds meer andere vormen van creatine op de markt, echter zijn deze vrijwel altijd op monohydraat gebaseerd en worden er enkele stoffen aan toegevoegd die niet altijd even belangrijk zijn.

In de meeste gevallen is creatine niet schadelijk, omdat het een lichaamseigen stof is. Echter zorg je alleen voor meer creatine in je lichaam door middel van de supplementen. Er komen dan ook weinig bijwerkingen voor tijdens het gebruik van supplementen.

Het innemen van creatine supplementen alleen is niet genoeg om spiermassa op te bouwen. Een goede training blijft altijd het belangrijkste om je lichaam te trainen. Echter zorgt de creatine er wel voor dat je de training langer vol kunt houden. Daarnaast ben je vaak ook beter in staat om nog intensiever te trainen. Deze explosieve bewegingen zorgen er voor dat je de spieren nog beter inspant.